Na přání sexuálních pracovnic vydáváme leták. Dá se řešit po dobrém, když si zákazník chce vynutit sex bez ochrany?
Vážené kolegyně,
sexuální pracovnice nás požádaly, abychom pro vás vytvořili leták. Měl se týkat toho, jak se bránit bez použití násilí zákazníkovi, který si chce vynutit sex bez ochrany. Čtete správně, opravdu to mělo být bez použití násilí. A asi tušíte, že s takovým člověkem moc není rozumná řeč. Takže hodně těžké zadání.
Náš spolek založily přímo sexuální pracovnice z privátů a eskort servisu. A tak jsme sbírali informace od sexuálních pracovnic, které pro náš spolek pracují jako dobrovolnice. Přečetli jsme si příručky o komunikaci a příručky o úspěšném vyjednávání. Oslovili jsme paní doktorku Janu Valdrovou, odbornici na nedorozumění mezi muži a ženami. Oslovili jsme také pana Jana Řeháka, mezinárodně uznávaného experta na vyjednávání. K čemu jsme došli?
Když si chce zákazník vynutit sex bez ochrany
Co nefunguje a proč:
když moc vysvětlujete
- Podle paní doktorky Valdrové nedokáže násilník pochopit moc dlouhou větu (ano, taky si myslíme, že to už o něčem svědčí).
- Takže čím víc vysvětlujete, tím méně vás poslouchá a nefunguje to.
když dáváte najevo, že chápete, jak je pro něj nepříjemné používat kondom
Neříkejte věty typu: "Vím, že je ti to nepříjemné, ale taková jsou pravidla, takže musíme použít ochranu."
I když vám to tak nepřipadá, podle psychologů tím dáváte najevo slabost a říkáte tím, že na použití ochrany vlastně netrváte.
když se mu snažíte vysvětlit, že jiní zákazníci kondom používají
Tohle na násilníky nefunguje.
Možná jste to už zkusili a víte, že odpověď většinou zní: "Aha, takže já nemusím použít kondom, protože když to dělají všichni ostatní, tak jsi zdravá."
Co si o násilnících myslí ostatní zákazníci
Zeptali jsme se slušných zákazníků, kteří tohle nedělají. A podle nich jsou tihle agresoři blbci, se kterými se nedá normálně mluvit. Všichni námi oslovení zákazníci to odsuzují a jsou při vás. A to je dobrá zpráva.
Takže násilník není frajer, jak si o sobě často myslí. Je jediný, kdo si to myslí. O tom by se mělo mluvit co nejvíc, ať se násilníci chytnou za nos.
Co funguje
předem připravené otázky (strategická empatie)
Podle mezinárodně uznávaného experta na vyjednávání pana Jana Řeháka existuje metoda vyjednávání, která prokazatelně funguje na 97%. Používá ji třeba i policie při vyjednávání s teroristy a únosci. Když tuto metodu správně použijete, je skoro jisté, že bude na násilníka fungovat. Říká se jí strategická empatie.
Jak by měl vypadat váš rozhovor se zákazníkem, abyste ho přesvědčili, že má použít kondom?
Zákazník: "Kondom ne, nemám to rád." (dosaďte si jakoukoliv stupidní výmluvu, kterou jste už od zákazníků slyšeli)
Sexuální pracovnice: "Kondom nemáš rád?" (zopakujte to, co řekl on, jako otázku)
Zákazník: "No nemám."
Sexuální pracovnice: "To zní, jako že chceš riskovat."
Po celou dobu rozhovoru byste měli mluvit klidným, vyrovnaným hlasem, pokud možno nedávat najevo strach ani vztek.
Podle profesionálních vyjednavačů se během tohoto rozhovoru většina lidí zklidní a začne uvažovat víc rozumně. A zákazník, který si vynucuje sex bez ochrany, rozumně neuvažuje. To asi všichni tušíme. Takže je to ideální postup pro takovou situaci.
Zdůraznit, že většina pohlavně přenosných nemocí se nejen u zákazníků, ale i u sexuálních pracovnic neprojevuje navenek vůbec nijak
Nejen spousta problémových zákazníků, ale i část běžné populace věří, že člověk nakažený pohlavně přenosnou nemocí se dá snadno poznat navenek. Ale skutečnost je taková, že naprostou většinu pohlavně přenosných nemocí nepoznáte navenek vůbec, kromě několika málo nemocí v určitých stádiích.
Sexuální pracovnice, které spolupracují s naším spolkem, takto zkoušejí argumentovat, když se jim nedaří problémového zákazníka přesvědčit jinak. A ukázalo se, že to na 90% funguje. Snažíte se zákazníkovi vysvětlit, že sex bez ochrany je rizikový? Přesto nereaguje?
Řekněte mu, že v drtivé většině nemá šanci to poznat navenek. Zkuste ho odkázat na tento článek: https://www.spolekproochranuzen.cz/l/nejcastejsi-pohlavne-prenosne-nemoci-a-jak-je-poznat-u-zakaznika/. Máte dost velkou šanci, že to pochopí a nasadí si kondom.
Nefunguje ani to? Popravdě se zákazníkem s IQ houpacího koně se špatně o čemkoliv dohaduje, pardon. To už je opravdu těžká situace, na které je většina poznatků z praxe krátká. Ale snad je takových zákazníků minimum.
Zbývá dodat, z čeho jsme čerpali
Kromě odborníků a sexuálních pracovnic nám pomohly příručky o vyjednávání. Dozvíte se v nich hodně zajímavých informací. Mějte ale na paměti jednu věc. Špatně použitá skvělá vyjednávací metoda, kterou si přečtete v knížce, vám může spíš ublížit. V této situaci to může znamenat, že se násilník naštve a ublíží vám fyzicky.
Když v nich najdete něco zajímavého, co by mohlo fungovat, neváhejte se zeptat odborníka na vyjednávání, třeba pana Jana Řeháka. Ten vám poradí, jestli můžete nějakou metodu bezpečně použít v konkrétní situaci.
Seznam příruček, které jsme přečetli my, najdete tady: